Onderdeelcommissie
Techniek College Rotterdam
De commissie stelt zich voortdurend op de hoogte van de ontwikkelingen ten aanzien van het Techniek College Rotterdam (TCR). De commissie doet dit in gesprekken met de ondernemingsraad, met de directeuren F&H en ICT en met personeel op de TCR-locaties. Op deze manier houdt de onderdeelcommissie vinger aan de pols betreffende gevolgen voor de facilitaire- en ICT-medewerkers op locatie. Onderwerpen die de commissie dit jaar behandelde zijn onder andere de grote verhuisbewegingen die dit jaar hebben plaatsgevonden naar de Jan Lighthartstraat, Prins Alexanderlaan en RDM-kade. Ook werd er stilgestaan bij ontstane ongemakken, belemmerende factoren en risico’s, die het primaire proces bedreigen of bemoeilijken. Gedacht moet worden aan parkeerproblemen en uitzonderingen op autorisaties van de protocollen, die gelden voor toegang tot het reguliere ICT-netwerk. Het opnieuw indelen en verdelen van de medewerkers F&H van de betreffende locaties, waarbij communicatie en zorgvuldigheid richting deze medewerkers steeds als uitgangspunt is gebruikt, wordt door de commissie kritisch gevolgd. Onderwijs De commissie is nog steeds de mening toegedaan dat het zwaartepunt van handelen moet liggen op de essentie van het onderwijs: inhoud, attractie en kwaliteit. Ook dit jaar lag vaak de nadruk op de bedrijfsvoering. De commissie wil in meer zaken de focus op de inhoud van het onderwijs, waarbij docenten voldoende gefaciliteerd dienen te worden. ICT-voorzieningen ICT-diensten die gefaciliteerd worden door de afdeling ICT, moesten en moeten onder de loep genomen worden. De commissie constateert - na feedback van de achterban - dat er vanuit een ‘ivoren toren wordt geregeerd’, waarbij TCR-ICT in het bijzonder benaderd wordt als vreemde eend in de bijt. Zowel intern als extern dient TCR als solide eenheid herkenbaar te zijn en niet uiteen lijken te vallen in de twee grote delers Albeda en Zadkine (alfabetische volgorde!). Gelijke monniken, gelijke kappen, gelijke diensten, maar ook een gelijke servicebereidheid. Hier is de commissie alert op en zal dit ook in de toekomst blijven. Huisvesting De beoogde locatiebewegingen zijn voor de Stolwijkstraat en de Haastrechtstraat grosso modo uitgevoerd. Opgetreden ongemakken worden in samenwerking met alle betrokken partijen opgepakt om het primaire proces niet in gevaar te brengen. Daarbij ligt het risico op de loer dat de belasting voor met name de uitvoerenden van het onderwijs onevenredige vormen kan aannemen. Hier zal de commissie een scherpe focus op houden. Contact met de achterban De commissie is ervan op de hoogte dat er nog steeds, zij het in mindere mate, frictie is tussen het personeel van beide moeders. Dit komt met name voort uit het verschil in werkverdelingsbeleid. Het is nodig dat er helderheid komt hoe hier binnen het college mee om te gaan. De commissie vindt het positief dat er een opstart is gemaakt om verkennend het gesprek hierover te voeren met een afvaardiging van Albeda en Zadkine. Het lid van de ondernemingsraad neemt hieraan deel. Er zijn ook contacten geweest met collega’s naar aanleiding van vragen. Financiën De commissie heeft inzicht gekregen in de financiële rapportages. De gesprekken met de directie waren open en constructief. Een gesprekspunt is geweest de verschillende inbreng per moeder per student. De commissie vindt het positief dat dit in 2019 gelijkgetrokken is. De financiële administratie is per 1 januari 2019 in handen van Albeda.