Onderdeelcommissie

Stafafdelingen F&C, HRM, M&C, O&K, CvB en Trajectbureau

De commissie overlegt met de directeur Onderwijs & Kwaliteit, die de formele vertegenwoordiger is van de stafdirecteuren en voorzitter van het formele overleg met de commissie. Per vergadering sluit er een andere directeur van de stafdiensten aan. Daarnaast overlegt de onderdeelcommissie regelmatig intern en ter voorbereiding op het formeel overleg. In 2020 vond dit plaats via Teams.

Terugblik 2020 In 2020 zijn de transitieplannen van de stafdiensten, de begrotingen, t-rapportages en uiteraard de gevolgen en maatregen ten aanzien van de coronacrisis met de stafdirecteuren besproken.

T-rapportages De T-rapportages bieden de commissie goed zicht op ontwikkelingen, afspraken, knel- en verbeterpunten, projecten, scholing en ziekteverzuim per afdeling. De commissie voert op deze punten het informerende overleg met directeuren. Aandachtspunt blijft wel dat de T-rapportages zo actueel mogelijk dienen te zijn anders is het overleg gebaseerd op achterhaalde informatie. Ditzelfde geldt voor alle overige informatie en stukken die besproken worden in de onderdeelcommissie. Voor een constructief overleg en de inbreng vanuit de medezeggenschap is ruimte nodig binnen de informatie en de stukken die aangeboden worden in het formele overleg. Dit gebeurt zeker niet altijd en daarin is verbetering een blijvend aandachtspunt. Uitgangspunten voor de inrichting en managementstructuur In het eerste kwartaal 2020 zijn de uitgangspunten ontwikkeld ten behoeve van de inrichting en managementstructuur van de stafdiensten. De aanleiding voor het vaststellen van de uitgangspunten voor de inrichting en managementstructuur was o.a. het vergroten van de flexibiliteit en herkenbaarheid van de stafdiensten en het verbeteren van de dienstverlening. Hieruit zijn transitieplannen opgesteld door de verschillende stafdiensten. Deze transitieplannen zijn in de onderdeelcommissie besproken. Ook zijn de leden van de onderdeelcommissie aangesloten op de gesprekken die naar aanleiding van de transitieplannen zijn gevoerd met de medewerkers. De commissie is door de ondernemingsraad geraadpleegd over de adviesaanvraag die hierover aan de ondernemingsraad is voorgelegd. In 2021 zal de commissie de voortgangsrapportages van de implementatie bespreken. Een lid van de commissie heeft namens de commissie zitting genomen in de benoemingsadviescommissie voor de aanstelling van de nieuwe directeur van het Trajectbureau. Gevolgen coronacrisis De coronacrisis heeft op vele vlakken gevolgen gehad. Zo ook voor de onderdeelcommissie en haar achterban. Het gemis aan fysieke ontmoetingen en zichtbaarheid maakt medezeggenschap kwetsbaar. Het werken met actiepunten heeft niet geleid tot een beter resultaat in de verantwoording van de werkzaamheden van de onderdeelcommissie. De onderdeelcommissie signaleert dat dit niet enkel een probleem van de commissie is, maar van de medezeggenschap in zijn totaliteit. Dit is droevig te constateren, temeer omdat transparantie en medezeggenschap in het kielzog van de crisis al zwaar onder druk staat. Snelheid ten tijde van een crisis gaat nu eenmaal moeizaam gepaard met zorgvuldigheid. Communicatie met de achterban blijft ook komend jaar een aandachtspunt. De gevolgen van de coronacrisis voor de medewerkers op het gebied van thuiswerken en de bijbehorende werkbelasting heeft de aandacht van de commissie gehad en dit blijft een aandachtspunt voor het komende jaar.