Onderwijs: Is digitaal onderwijs voldoende?
De ondernemingsraad kijkt terug op een bijzonder onderwijsjaar. Werken in het onderwijs is dynamisch, zelfs nu onderwijsteams vooral online contact met onze studenten hebben. In een steeds digitalere wereld vragen onze studenten, ouders, stakeholders en de maatschappij ons om een brede visie op onderwijs en de maatschappij. De ondernemingsraad denkt mee met het college van bestuur over deze visie, die ook terugkomt in de diverse kaders: het burgerschapskader, het pedagogisch kader, het didactisch kader en het kader voor digitalisering. De ondernemingsraad kijkt naar deze kaders vanuit het perspectief van de medewerker, de beroepspraktijk en de student. Daarbij moet de kwaliteit van het onderwijs steeds het uitgangspunt zijn. Leven lang ontwikkelen Albeda staat voor een leven lang ontwikkelen, voor zowel studenten, medewerkers als stakeholders/werkgevers. We leren van elkaar, maar vooral met elkaar. Dat leren kan op veel plekken plaatsvinden. De ontwikkeling van leerwerkplaatsen, waarbij steeds meer in de beroepscontext geleerd wordt, is een spannende. De ondernemingsraad volgt deze ontwikkeling kritisch en stelt regelmatig de vraag in hoeverre een leerwerkplaats een andere vorm van onderwijs is dan reguliere beroepspraktijkvorming. Blijvende verschuiving binnen het onderwijs De ondernemingsraad denkt mee over de vragen die de huidige manier van onderwijs met zich meebrengt. Digitalisering, online lessen, op afstand begeleiden. Wat vraagt dit van een docent en van andere medewerkers? Wat kan er nog wel in de beroepspraktijk? Hoe nemen we eindtoetsen/examens af? Blijft de kwaliteit waar Albeda voor staat en die aantoonbaar steeds beter wordt, op gewenst niveau? Kun je nog spreken van Beroeps Praktijk Vorming, als studenten dit veel minder kan invullen? Hoe staat de student tegenover deze vorm van onderwijs? Ook de ondernemingsraad ziet de blijvende verschuiving binnen het onderwijs. Digitaal doceren wordt een vast onderdeel binnen de diverse vormen van onderwijs binnen Albeda, mede aan de hand van de diverse kaders en onderwijsinnovaties die er inmiddels binnen Albeda zijn. Balans De ondernemingsraad vindt het belangrijk dat er een goede balans ontstaat tussen vrijheid voor de onderwijsteams enerzijds en richtlijnen/kaders binnen Albeda anderzijds. Dit is de focus waarop de raad zich richt in gesprekken met onder andere het college van bestuur en directeur Onderwijs & Kwaliteit, maar zeker ook met onderwijscollega’s. De ondernemingsraad is van mening dat digitaal onderwijs absoluut onvoldoende is om de kwaliteit te leveren die we als Albeda zouden kunnen bieden. Te veel kan niet, dat gaat ten koste van het onderwijs en uiteindelijk diploma’s. Het raakt onze studenten, collega’s en de beroepscontext. De ondernemingsraad begrijpt dat het afgelopen jaar noodgedwongen veel bepaald is door het coronabeleid. Het werk is hierdoor anders en tegelijkertijd nog uitdagender geworden. De kwaliteit staat onder druk, maar er zijn ook positieve effecten waar Albeda trots op mag zijn. Medewerkers zijn in hoog tempo digitaal vaardiger geworden en in staat gebleken te anticiperen op deze ingrijpende situatie. Wat zou het mooi zijn deze ontwikkelde vaardigheden in te zetten in een onderwijssituatie waarbij gewoon contact tussen mensen het uitgangspunt is.