Personele zaken

Thuiswerken Het jaar 2020 heeft ervoor gezorgd dat er op een andere manier gekeken moest worden naar hoe de werkzaamheden uitgevoerd konden worden. Doordat we gedwongen thuis moesten werken vanwege COVID-19. Digitaal werken heeft een vlucht genomen; online-meetings, lessen, Webinars. Zaken waar we in januari nog niet bij stil stonden, waren in december common-sense. Door de nieuwe realiteit wordt Albeda gedwongen na te denken over thuiswerken. De eerste stap die gezet is, is het faciliteren van thuiswerken. De ondernemingsraad is geraadpleegd over het bieden van voorzieningen voor de thuiswerkplek, waarbij aandacht is gevraagd voor de Arbo vereisten voor de thuiswerkplek. Daarnaast zijn er met de ondernemingsraad verkennende gesprekken gevoerd over het maken van thuiswerkbeleid. Deze zoektocht zal worden voortgezet in 2021. Ook heeft Albeda, mede op verzoek van de ondernemingsraad, besloten alle medewerkers te bedanken voor hun inzet in dit coronajaar met een blijk van waardering in de vorm van eenmalige vergoeding. Vergoeding woon-werkverkeer en thuiswerkvergoeding Door het college van bestuur is aan de ondernemingsraad een voorstel voorgelegd hoe om te gaan met het declareren van woon-werkverkeer en het toekennen van een thuiswerkvergoeding per 1 januari 2021, met inachtneming van de belastingwetgeving en richtlijnen van het Nibud. De ondernemingsraad heeft hiervoor bij de ondernemingsraden van de grote steden navraag gedaan over de uitvoering hiervan bij deze roc’s. Regeling werkverdeling In 2019 heeft de ondernemingsraad een initiatiefvoorstel ingediend bij het college van bestuur voor de regeling werkverdeling. Begin 2020 is met het college van bestuur een nieuwe regeling werkverdeling overeengekomen per 1 augustus 2020. De basis van de regeling is dat het werk eerlijker verdeeld wordt onder de docenten en onderwijsondersteuner (C tot en met E) en dat iedere medewerker met een L-functie verbonden blijft aan het onderwijs, onze primaire taak binnen Albeda. Verlofregistratie OBP Met ingang van 1 januari 2020 registreert het OBP verlof in Afas. Er bereikte de ondernemingsraad vragen van het OBP over de totstandkoming van de berekening van de verlofuren en het creëren van overzicht voor de medewerkers. Hierover is gesproken met HRM en er zijn aanpassingen gedaan in het systeem. Aanbesteding Arbodienst In de tweede helft van 2020 is de ondernemingsraad betrokken geweest bij het proces van de Europese aanbesteding van een nieuwe Arbodienst. In 2021 zal de implementatie van de nieuwe Arbodienst plaatsvinden.