De onderdeelcommissies
Wat is een onderdeelcommissie?
Elk college, cluster van colleges en cluster van stafdiensten binnen Albeda heeft een eigen onderdeelcommissie. Deze commissies zijn een onderdeel van de ondernemingsraad. De bevoegdheden van de onderdeelcommissies zijn vastgelegd in het instellingsbesluit onderdeelcommissies.
Wat doet de onderdeelcommissie?
De onderdeelcommissies doen hetzelfde als de ondernemingsraad, maar dan op college-, cluster- of stafdienstniveau. De onderdeelcommissie vertegenwoordigt de medewerkers van het eigen college, cluster of stafdienst en overlegt dus met de betreffende directie. De onderdeelcommissie denkt mee over strategische vraagstukken, brengt adviezen uit, verleent instemming, raadpleegt achterban of deskundigen, agendeert, ziet toe en stimuleert, waarbij ze oog moet houden voor de balans tussen de belangen van de medewerkers en voor het eigen organisatieonderdeel. Het uitgangspunt is daar waar een directeur zeggenschap heeft, is er medezeggenschap voor de onderdeelcommissie.
Wie zitten er in de onderdeelcommissies?
Alle medewerkers van Albeda zijn ingedeeld in een kiesgroep behorend bij het college, cluster van colleges of stafdienst waar de medewerkers (het meest) werken. De leden van de onderdeelcommissie zijn medewerkers die zich binnen hun kiesgroep kandidaat hebben gesteld voor de ondernemingsraad en zijn gekozen door hun collega’s. Het aantal onderdeelcommissieleden verschilt per onderdeelcommissie, afhankelijk van de grootte van het betreffende college, cluster van colleges of stafdienst. Zo tellen het Albeda Zorgcollege en het College Economie & Ondernemen vijf onderdeelcommissieleden, en hebben de overige onderdeelcommissie drie leden. Ongeacht de grootte heeft elke onderdeelcommissie één vertegenwoordiger in de ondernemingsraad.