Interview directies samenwerkingsverbanden

Liane van der Helm en Henrik Stevens

Hoe verloopt de medezeggenschap in het samenwerkingsverband? LH: Wij zijn sinds 2009 een samenwerkingsschool. Medewerkers voelen zich dus VRC medewerker (VAVO Rijnmond College, red.). In het verleden hadden we een personeelsraad, en nu twee onderdeelcommissies die functioneren als één onderdeelcommissie met twee leden van Albeda en twee leden van Zadkine. Daar zijn we erg blij mee.

HS: Bij Techniek College Rotterdam werkt dit hetzelfde, dus twee leden van Albeda en twee van Zadkine. Alleen voor HR-zaken moeten beiden wel terug naar hun eigen ondernemingsraden. Met name in de beginfase van de samenwerkingsschool was er nog veel gedoe over bepaalde zaken. Zaken die bij de verschillende instellingen anders geregeld waren, zoals bijvoorbeeld de vakantieregelingen of de maaltijdvergoeding. Daar was regie voor nodig en daar heeft de onderdeelcommissie goed bij geholpen. Inmiddels zijn dit soort zaken aan de voorkant uitgelijnd en zitten we wat dat betreft in rustiger vaarwater.

Henrik Stevens

Hoe ervaren jullie de samenwerking met de OC’s? HS: De samenwerking verloopt bij ons uitstekend. We weten goed welke onderwerpen we waarom op de agenda willen behandelen. We onderhouden korte lijnen met elkaar en we hebben een directe manier van communiceren. De leden van de onderdeelcommissie hebben veel kennis en ervaring van wetgeving én van de organisatie en zij begrijpen daardoor goed vanuit welke positie we samen ons werk doen. Dat alles maakt het erg prettig samenwerken.

LH: Twee jaar geleden zijn we gestart met twee onderdeelcommissies. Dan is het in het begin even zoeken hoe je die samenwerking vorm gaat geven. Vorig jaar hebben we daar met elkaar een scholing voor gevolgd waarin we afspraken met elkaar hebben gemaakt over de samenwerking, over de onderwerpen, over het voorbespreken van de agenda. Dit heeft er voor gezorgd dat de overleggen in alle gevallen constructief verlopen.

Liane van der Helm

Wat voor soort onderwerpen komen er dan zoal aan bod? LH: Voor de medewerkers belangrijke thema’s als plan van inzet, werkverdeling, werkdruk en aanpassingen aan examenreglement. Maar ook specifieke thema’s voor een samenwerkingsschool met twee moederorganisaties, waarbij sommige systemen en regelingen van elkaar afwijken. Zo hebben we bijvoorbeeld samen met de onderdeelcommissies afspraken gemaakt over de promotieregeling, de vakantieregeling en de ‘lief & leed’ regeling. We zoeken dan naar een regeling die voor iedere VRC medewerker geldt.

HS: Ja, dat is bij ons vergelijkbaar inderdaad. Natuurlijk de (financiële) resultaten, de studentontwikkeling, ziekteverzuim, plannen van inzet, vakantieregelingen, dat soort zaken. Maar ook bij het inspectieonderzoek van afgelopen najaar speelde de onderdeelcommissie een belangrijke rol. Ze denken écht actief mee over allerlei zaken, zoals bijvoorbeeld bij het opstellen van het document ‘Strategische ambities ‘25’. Ook zaken die tegen HR-beleid aanschuren, zoals bijvoorbeeld leeftijdsopbouw van ons medewerkersbestand. Het is fijn om hier met een ervaren en kritisch opbouwende onderdeelsommissie over te kunnen sparren.

Wat zou je nog willen zeggen tegen medewerkers die erover nadenken om zich kandidaat te stellen? LH: Medezeggenschap is belangrijk, je kunt meedenken over het beleid van de school. Daarnaast is het ook leerzaam, omdat je een veel bredere blik op het onderwijs binnen VRC en Albeda krijgt. We willen graag een diverse medezeggenschap, met onderwijzend personeel en ondersteunend personeel dus medewerkers uit verschillende teams. Ik zou iedereen dus zeker willen aanraden om zich kandidaat te stellen! HS: Ik kan dat alleen maar beamen. Het is heel zinvol werk. Als je het leuk vindt om mee te denken en te praten over de ontwikkeling van Techniek College Rotterdam, regelmatig met de directie wilt overleggen over strategische dossiers, dan is dit een hele mooie positie en uitdaging om bij te dragen aan onze mooie organisatie!