Onderdeelcommissie
Stafafdelingen F&C, HRM, M&C, O&K, CvB en Trajectbureau
De onderdeelcommissie voert overleg met Gonda Pisters, die de formele vertegenwoordiger is van de stafdirecteuren en voorzitter van het formele overleg met de commissie. Per vergadering sluit er een andere directeur van de stafdiensten aan. Daarnaast overlegt de onderdeelcommissie regelmatig intern via Teams ter voorbereiding op het formele overleg. In 2021 zijn de begrotingen, managementrapportages en de gevolgen en maatregelen ten aanzien van de coronacrisis met de stafdirecteuren besproken. In de beginperiode is er minder zicht geweest op de uitvoering van de transitieplannen die in 2020 door de stafdirecteuren zijn opgesteld. De managementrapportages bieden de commissie goed zicht op ontwikkelingen, afspraken, knel- en verbeterpunten, projecten, scholing en ziekteverzuim per afdeling. De commissie voert deze punten op in het informerende overleg met directeuren. Aandachtspunt blijft nog steeds dat de managementrapportages zo actueel mogelijk dienen te zijn, anders is het overleg gebaseerd op achterhaalde informatie. Ditzelfde geldt voor alle overige informatie en stukken die besproken worden in de onderdeelcommissie. Voor een constructief overleg en een constructieve inbreng vanuit de medezeggenschap is tijd nodig om de stukken goed te kunnen lezen en goed voorbereid te zijn in het formele overleg. Tijdige aanlevering van stukken vanuit de directeuren gebeurt zeker niet altijd en daarin is verbetering een blijvend aandachtspunt. De coronacrisis heeft helaas ook in 2021 een behoorlijke impact gehad op het onderwijs en de dienstverlening. In 2020 zijn transitieplannen vastgesteld voor de inrichting en managementstructuur met onder andere als doel het vergroten van de flexibiliteit en herkenbaarheid van de stafdiensten en het verbeteren van de dienstverlening. De implementatie van de verbeterpunten uit de transitieplannen is niet voor alle stafafdelingen even helder. Werkdruk, ziekteverzuim en scholingen bleven in 2021 onderwerpen die met regelmaat tot ongerustheid leidde. Voor de onderdeelcommissie geldt nog steeds dat het gemis aan fysieke ontmoetingen en zichtbaarheid de medezeggenschap kwetsbaar maakt. Het werken met actiepunten in 2020 heeft niet geleid tot een beter resultaat in de verantwoording van de werkzaamheden van de onderdeelcommissie. Daarom heeft de onderdeelcommissie in 2021 verslagen gemaakt. Verslaglegging is echter tijdrovend, zeker in het najaar toen de onderdeelcommissie terugviel naar vertegenwoordiging van drie naar twee personen wegens het vertrek van een van de leden. Verslaglegging kent wel een hoge waarde omdat dit de verantwoording en resultaatgerichtheid van de onderdeelcommissie ten goede komt. De informatie-uitwisseling tussen ondernemingsraad en onderdeelcommissie is echter onvoldoende en verdient verbetering. Speerpunten 2022 • Evaluatie transities • Communicatie achterban en communicatie tussen de ondernemingsraad en de onderdeelcommissie • Gevolgen en maatregelen van de coronacrisis in het algemeen met specifieke aandacht voor: - Werkdruk; fysieke en mentale belasting ten gevolge van de coronacrisis - Evaluatie thuiswerkbeleid - Verhuisbewegingen - Scholing